صعود به قله سیالان

باشگاه کوهنوردی مهرورزان به مناسبت گرامیداشت ارتحال رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و یادبود همنورد عزیزمان آقای احمد نیک بیان در مورخه 12 و 13 خرداد به سرپرستی آقای منصور طاهرگودرزی موفق به صعود قله 4200 متری سیالان از روستای هنیز الموت شدند و بعداز عبور از یخچالها در روستای عسل محله شهرستان تنکابن برنامه را به اتمام رساندند.

گزارش برنامه :

ارتفاع قله : 4200 متر

مبدأ حرکت : روستای هنیز، الموت،  قزوین-  ارتفاع ۲۲00

مقصد  حرکت : روستای عسل محله، تنکابن-  ارتفاع ۱۲0۰

کل مسیر از روستای هنیز تا عسل محله34 کیلومتر می باشد که 14 کیلومتر مربوط به مسیر جنوبی و20 کیلومتر مربوط به مسیر شمالی ست.

تاریخ اجرای برنامه : 12 و 13 خرداد 1396

تعداد نفرات : 15 نفر (آقا)

سرپرست برنامه : ﺁقای منصور طاهرگودرزی

مسئول فنی : مربی علی مسگری

مقدمه :

قله سیاهلان یا سیالان به ارتقاع 4200 متر بلندترین قله استان قزوین از سلسله جبال البرز غربی می باشد که درواقع مرز بین استان قزوین و مازندران می باشد که از شمال به سمت دره دوهزار ، از جنوب به دره الموت و روستای هنیز ، از غرب به قله خشچال وشرق به قلل تخت سلیمان منتهی می شود.

این قله به دلیل قرارگرفتن بین منطقه الموت و دره دوهزار تنکابن از جذابیت های زیادی برخوردار است و صعود از جبهه شمالی طولانی تر و انرژی بر می باشد.

مشروح برنامه :

مطابق برنامه از پیش تعیین شده باشگاه مهرورزان تیمی متشکل از 15 نفر به سرپرستی آقای منصور طاهرگودرزی و مسئولیت فنی آقای علی مسگری عازم روستای هنیز در الموت شرقی شدند.

مقرر گردیده بود همنوردان راس ساعت 6:30 دقیقه صبح روز جمعه 12 خرداد 1396 از چهارراه ولیعصر سوار مینی بوسی که برای ایاب و ذهاب آماده بود شوند.

مینی بوس بعد از 15 دقیقه تاخیر با تعداد 12 نفرازکوهنوردان به سمت جاده الموت حرکت کرد که تعداد 3 نفر از دیگر همنوردان در میدان مینودربه جمع آنان پیوستند . ساعت 6:50 دقیقه حرکت از جاده الموت آغاز و بعد طی کردن مسیرهای پرپیچ و خم ساعت 8:10 به شهر رجایی دشت رسیدیم و بعد از اندکی استراحت به سمت روستای هنیز راهی شدیم که ساعت 10:05 به روستای آتان و در نهایت ساعت 10:30 به روستای هنیز وارد شدیم.

بعد از آماده شدن و جمع آوری تجهیزات مورد نظر ساعت 11 آماده حرکت به سمت پناهگاه شدیم – شایان ذکر است که در این روستا تعداد زیادی قاطر برای حمل کوله وجود دارد- تیم خود را برای عبور از رودخانه در سمت راست روستا آماده کرد و وارد دره ای شده که رودخانه ای پرآب از آنجا عبورمی کرد بعد از طی مسیری که شیب تندی داشت حدود ساعت 13:40 به اولین چشمه آب رسید و حدود ساعت 14:15 در دومین چشمه تیم استراحت کوتاهی برای ناهارخوردن داشت.

از این منطقه کم کم پوشش آنتن تلفن همراه از بین می رفت.

بعداز طی مسافتی به اولین یخچال در مسیر فوق رسیدیم که بعداز عبور از این یخچال تیم باید شیب تندی را به سمت پناهگاه می پیمود. در نهایت حدود ساعت 16:20 به پناهگاه مورد نظر که در ارتفاع 3270 متری قرارداشت رسیدیم. بعداز برپایی چادرها و گرفتن عکس از قله سیالان و قلل شاه البرز و سفیدکتور که کاملا مشخص بود ، آفتاب غروب کرده و هوا رو به سردی می رفت کم کم همه اعضای تیم داخل چادرها شدند و آماده صعود به سمت قله. در پناهگاه هیچگونه پوشش آنتن تلفن همراه وجود نداشت.

درکنار پناهگاه چشمه برای آشامیدن وجود داشت.

به فرموده سرپرست تیم می بایست ساعت 4 صبح روز بعد از بیدار و ساعت 5 آماده حرکت به سمت گردنه و بعد قله شویم بعد از 30 دقیقه تأخیر همنوردان آماده حرکت شدند بعداز عبور از شیب نسبتاً تند و چند یخچال که در صبح کاملاً یخ زده بود به سمت گرده حرکت کرده و ساعت 7:45 صبح به مرزقزوین و مازندران رسیدیم (گردنه)

"در این قسمت تلفن همراه آنتن میداد"

با توجه به اینکه برف امسال بیشتر از سال قبل بوده و تاکنون هیچ تیمی از قزوین به سمت عسل محله نرفته بود وبا توجه به یخچالهای پیش رو مسئول فنی و دو تن از همنورردان (تیم فنی) تصمیم گرفتند جلوتر از تیم برای شناسایی مسیر و بررسی امکان عبور به سمت پایین بروند و اگر امکان رفتن برای سایر دوستان بود اطلاع رسانی کنند و 11 نفر از همنوردان بعد از استراحت کوتاهی راهی قله شدند و 1 نفر از دوستان در کنار کوله های سنگین ماندند.

با عنایت حضرت حق و کمک مربیان و سرپرست ، تیم مهرورزان قزوین ساعت 9:15 موفق شد بر بام استان قزوین یعنی قله سیالان بایستد. بعد از اندکی استراحت و با توجه به اینکه باد شدید در قله وجود نداشت و گرفتن عکس یادگاری و قرائت فاتحه ای برای شادی روح همنورد خوبمون آقای احمد نیک بیان دوستان راهی پایین و گردنه شدند که ساعت 10:10 به گردنه رسیدیم. بعداز استراحت و خوردن صبحانه ای مختصر

و با توجه به اینکه تیم فنی امکان فرود به سمت عسل محله را در اعضاء تشخیص داده بودند همنوردان خوشحال به سمت پایین حرکت کردند .

ساعت 11 صبح با وجود اینکه مه نسبتاً غلیظی برروی گردنه و مسیر فرود ما خوابیده بود حرکت به سمت گوسفند سرای امراله آغاز شد.

درحالی گروه به سمت پایین حرکت می کرد که مسیر توسط تیم فنی سنگ چین شده بود بعداز عبور از چند یخچال کوچک مه شیب تندی نداشتند ساعت 12 به گوسفند سرا رسیدیم. بعد از طی مدت کوتاهی به یخچال هایی با شیب تند رسیدیم که نیازمند رعایت اصول فنی و ایمنی داشت حتی در یکی از یخچالها مجبور به زدن کارگاه و عبور با طناب شدیم در نهایت بعد از سپری کردن 1 ساعت زمان به اول پاکوب که پوشش گیاهی نیز عوض شده بود رسیدیم در مسیر منتهی به پاکوب چشمه بزرگی وجود داشت در نهایت ساعت 14:15 به اول مسیر جنگلی رسیدیم ، اول سرازیری جنگل که چشمه کوچکی وجود داشت مجدداً تلفن های همراه آنتن دهی داشتند. تیم بعد از رد شدن از جنگل در ساعت 17:15 به رودخانه رسید بعد از عبوراز رودخانه ساعت 18:10 به دشت زیبای دریا سر رسیدیم که بعداز استراحت کوتاهی کنار چشمه ای بزرگ در دریا سر به سمت روستای عسل محله حرکت کردیم که در نهایت ساعت 20 تمام اعضای تیم در سلامت کامل به روستای عسل محله و مینی بوسی که منتظر گروه بود رسید.